Kontrasternas Kuba del 8 (Till havs, Havanna)

Dag 7 och 8 på kryssningen, samt några dagar efter, 4/1-10/1-2014, till havs, Havanna, Playa Larga

Den sista dagen på kryssningen vaknade man förväntansfullt för en dag på en strand på Isla de Juventud (ungdomens ö).

Men vid vår beräknade ankomsttid så meddelade kaptenen att vi var tvungna att ställa in anlöpet. Det blåste över 20 m/s i byarna och vinden låg rakt in mot stranden och vi skulle egentligen ha åkt in med tenderbåtar. Ibland vill inte vädergudarna att man ska få känna sig ungdomlig. 😉

Istället hissades flaggan i aktern och vi begav oss mot Havanna.

På akterdäck förbereddes grillningen till lunch. Dock hade besättningen lite problem att få borden att stå kvar i den hårda vinden.

Som sagt bjöds det på grillmat till lunch ute på pooldäck! Det smakade riktigt bra, de hade gärna kunnat haft fler bufféluncher.

Lite guppigt var det, men det gick ändå bra att stå ute på däck och njuta av solen.

Brilliance of the Seas på väg mot Grand Cayman. Denna vinter är hon stationerad i Tampa.

Ruby Princess, även hon på väg mot Grand Cayman.

Seven Seas Navigator

Solen beger sig mot horisonten och folk har lämnat solstolarna för att göra sig i ordning för sista kvällen.

Avslutningsmiddagen var däremot inte nÃ¥got speciellt, ungefär samma sak som tidigare under veckan. Även om detta skulle vara en ”Galakväll”. Fast klädkoden var väl inte nÃ¥got som följdes under denna kryssning. En del folk kom in med T-shirt och shorts, utan att bli tillsagda.

Underhållningsteamet tackar för sig med en avslutningsshow. Jag är supernöjd med underhållningen under hela veckan, verkligen toppen.

Nästa morgon vaknade man lagom till gryningen.

Ibland kan morgnar vara helt fantastiska!

Nya Havannas ”Skyline”.

Havanna har ett väldigt trevligt och vackert inlopp, till skillnad mot andra ställen i Karibien.

Här stod man en vecka tidigare och fotade när Louis Cristal kom in.

Vi la till vid kaj i tid och efter att väskorna hade kommit ut till terminalen så fick man stiga av (gick på mindre än 30 minuter).

Containerfartyget Tucana J lämnar Havanna.

Hej då Louis Cristal! Tack för denna fantastiska vecka!

En kort sammanfattning av kryssningen:
Det var en underbar och annorlunda upplevelse att åka på kryssning runt Kuba. Att slippa utbyggda kryssningshamnar med massor av butiker var för mig en höjdpunkt i sig. Det kändes som man fick en bättre inblick i landet, jämfört med de tidigare kryssningar jag har åkt. Fartyget verkade vara av lagom storlek, även om det var lite tomt på vår resa. Men man fick bra kontakt med både besättningen och de andra passagerarna.
Denna kryssning var utan tvekan den bästa jag har gjort hittills! Vi får hoppas att Cuba Cruise väljer att fortsätta med dessa kryssningar!

När vi hade hämtat vårt bagage så skulle vi hämta bår hyrbil. Det gick inte snabbt, men nästan 2 timmar senare hade vi fått vår hyrbil och fortsatte vår resa.

Hemmingway musset utanför Havanna stod pÃ¥ vÃ¥r ”mÃ¥ste lista”. Tyvärr har inte Kuba nÃ¥gra vägskyltar alls (knappt), men vi fick hjälp av en Kuban som nog var van med att visa turister, framför allt eftersom hon ville ha 60 CUC för att ha visat oss vägen…. Men sÃ¥nt händer ibland.

Efter Hemmingway musset åkte vi till Playa Larga, vid nationalparken Zapata. Här skulle vi tillbringa 5 dagar i naturen. Vårt hotell var av budgetstandard och då får man inte ha några direkt höga förväntningar. 😉

Något som är relativt nytt på Kuba är små restaurangen som familjer har öppnat i sina egna hem. De får maximalt ha 5 bord i restaurangen. Vi åt på två såna här ställen och det smakade verkligen Kuba! Krabba, krokodil och bläckfisk var huvudingredienserna här nere.

Strax söder om Playa Larga ligger Playa Giron, där de mesta striderna i Grisbuktsinvasionen ägde rum. Man förstod verkligen hur stolta kubanerna var över att ha slagit amerikanarna.

En bit norr om Playa Larga, ligger de häftiga träskmarkerna i Guama, där man kan ta en båttur om man så önskar.

Fem dagar med snorkling, bad och andra naturupplevelser gick fort och helt plötsligt var det dags att bege sig till flygplatsen.

Resan till flygplatsen hade ju kunnat gÃ¥ bättre. Förutom de obefintliga vägskyltarna fick vi ocksÃ¥ punktering (vilket inte var sÃ¥ konstigt med tanka pÃ¥ alla hÃ¥ll i vägen). När vi väl kom till flygplatsen var det ingen pÃ¥ plats i hyrbilskontoret, vi ringde och de skulle komma inom kort. Men det tog flera timmar innan nÃ¥gon kom. SÃ¥ vi fick checka in till flyget först. I vÃ¥r flygbiljett ingick flygplatsskatterna, sÃ¥ därför fick vi 20 CUC per person, när vi checkade in vÃ¥ra väskor. Dessa pengar skulle vi sedan betala i ett speciellt kontor inne pÃ¥ flygplatsen. Väldigt smart och effektivt system eller inte…. Sen kom vi till passpolisen, men här var det svÃ¥rt att förstÃ¥ att vi hade kommit in med en bÃ¥t (vÃ¥rt visum var ju stämplat i Cienfuegos), sÃ¥ de fick ta in chefen för att se att allt stämde. Jaja när vi väl hade kommit igenom alla säkerhetskontroller tänkte vi att det skulle bli skönt att tillbringa nÃ¥gra timmar pÃ¥ flygplatsen och ta det lugnt. Men det var nÃ¥gon vattenledning som hade gÃ¥tt sönder, sÃ¥ ingen toalett fungerade och de hade visst problem med att laga mat ocksÃ¥. Trots att vÃ¥rt plan var en aningen försenat, sÃ¥ var det väldigt skönt att stiga pÃ¥ planet och bege sig till Sverige.

10 timmar senare landade vi i Sverige. Hemma pÃ¥ Arlanda hade det under natten kommit lite snö. Trevligt med lite vinter tänkte jag. Men den vintern varade ju inte längre…..

Jag vill passa på att tacka er alla som har kommenterat reportaget! Jag hoppas att ni tycker att det har varit värt att följa.
Ha nu en trevlig helg, så hörs vi!
/Kim Viktor

, ,

9 svar till “Kontrasternas Kuba del 8 (Till havs, Havanna)”

1. Hej Sjöfatsbloggere,

Tak for en fin blog!

Jeg vill gerna i kontakt med Jer, har et jobb, jeg skulla fråga, om I kunne være interesserede av! Kan jeg benytte denne mail? Har også frågat om venskab på FB – men det er fint, om I har en mail:-)

Med venlig hilsen Christian Rønne

Rønne Arkitekter MAA ApS

Nordre Strandvej 153 – 3140 Ålsgårde Danmark

Pietarinkatu 18B23 00140 Helsinki Finland

+45 20 73 45 01

Den 08/02/2014 kl. 11.33 skrev Sjöfartsbloggarna :