Stockholmare ute på saltstänkt vatten

Juletid är ju för de allra flesta en rätt så jäktig tid med mycket som ska fixas, därför kan det vara skönt att komma bort på ett litet avbrott. Den 26 december började jag och Mats Östman vår intensiva färjeresa, som hade krävt en hel del planerande. Denna gång lämnade vi Östersjön för att bege oss till saltare vatten.

DSC_0004 - kopia
Normalt sviker jag aldrig SJ när jag ska till Göteborg. Men priserna för tåget var helt enkelt alldeles för höga, så istället fick det bli SAS till Landvetter. Genom att ta pendeltåget till Märsta och därifrån till buss Arlanda så blev priset betydligt billigare än med tåget.

DSC_0006 - kopia
Goa Göteborg!

DSC_0007 - kopia
Den första vattenfarkosten man stötte på var denna guling, uppe i Stockholm hade hon namnet Speedo I (vi ska ju vara så internationella här uppe), nere i Göteborg blev det istället Glenn.

DSC_0008 - kopia
Vi fortsätter med Strömmas lite vackrare fartyg istället.

DSC_0016 - kopia
Älvsnabben 4 med sin snygga julgran på ingående till Lilla Bommen.

DSC_0019 - kopia
Oldsbergs kranar.

DSC_0032 - kopia
Fler Göta kanalbåtar.

DSC_0036 - kopia
Stenas Danmarksterminalen kanske inte ger det bästa intrycket på utsidan, men är faktiskt luftig och trevlig på insidan.

DSC_0038 - kopia
Fyra olika Stena Danicor.

DSC_0046 - kopia
Tyvärr blev det ingen resa med Stena Danica denna gång, då hon låg på varv. Istället fick vi nöja oss med Stena Jutlandica.

DSC_0049 - kopia
Food city som är fartygets bufférestaurang.

DSC_0050 - kopia
Cape Horn bar innan alla har kommit ombord, så här såg det inte ut under resan, då det bokstavligen var folk överallt.

DSC_0063 - kopia

DSC_0069 - kopia

DSC_0085 - kopia
Farväl Göteborg, kommer snart tillbaka.

DSC_0095 - kopia
Stena Gothica hade julledigt, därför var Stena Jutlandica den enda färjan på rutten under denna period.

DSC_0114 - kopia
Kielfärjan

DSC_0138 - kopia
Vi hade bokat bord i Food city till den andra sittningen, en aningen stressigt var det att maten bara serverades i en timme, framförallt när man måste börja med att stå i kö i 10 min….

DSC_0139 - kopia

DSC_0142 - kopia
Det var dock värt väntan för maten smakade väldigt bra, men det skulle visa sig att vi skulle äta en ännu bättre buffé senare under resan….

DSC_0146 - kopia
Till vänster ligger Plus lounge, för de som vill resa lite enskilt, inte för att jag vet om det är så kul att sitta mitt inne i restaurangen?

DSC_0147 - kopia
Här var det stängt.

DSC_0152 - kopia
Receptionen, där även ombordstigning sker för fotpassagerare. Tur att det fanns gratis Wifi ombord, annars hade resan känts som en evighet.

DSC_0154 - kopia
Vilstolar och längst bort Trucker’s lounge. Ja alla passagerare har gått till bildäck. 😉

DSC_0169 - kopia
Café Jutlandica

DSC_0185 - kopia
Och i princip samma inredning hittar vi i Cape Horn bar, lite variation skulle inte skada.

DSC_0204 - kopia
I Frederikshavn bodde vi på ett enkelt och billigt nära hamnen, där man slapp checka in, istället fick man en kod på SMS som gick till rummets dörr. Nästa morgon Stena Saga backar ut för en tur till Oslo.

DSC_0215 - kopia
Fjord cat ligger vinterupplagd i hamnen. På somrarna går hon mellan Kristiansand och Hirtshals.

DSC_0226 - kopia
Ute på promenaden så kom Stena Jutlandica tillbaka.

DSC_0237 - kopia
Vi hade först tänkt gå bort till Bangsbo friluftsmuseum, packningen gjorde dock att vi vände efter ett tag.

DSC_0246 - kopia

DSC_0258 - kopia
De danska isbrytarna Danbjørn och Isbjørn lär väl inte användas så mycket i år heller. De svenska isbrytarna lär däremot att lite att stå i, om vintern fortsätter så här.

DSC_0264 - kopia
Frederikshavn är en mysig stad att bara spatsera runt i.

DSC_0272 - kopia
Sedan råkade jag göra dagens flopp… Jag tänkte att det var lika bra att köpa biljett för tågresan till Hirtshals, men det visade sig att biljetten bara var giltig i 1,5 timme, så vi fick lämna Frederikshavn tidigare än beräknat. Det här tåget mot Köpenhamn tog oss till Hjørring, där vi bytte till ett lokaltåg till Hirtshals.

DSC_0281 - kopia
Säsongens första snö såg jag i Danmark!

DSC_0284 - kopia
Vi anlände till Hirtshals i god tid till att färjan mot Bergen skulle gå, lite för god tid, rättare sagt 5 timmar hade vi att spendera i denna kustby.

DSC_0297 - kopia
Säkert ett paradis på sommaren, men vid denna tid var det i kallaste laget.

DSC_0310 - kopia
Avslutar dagens reportage med en bild på fyren. Vi hade några ”spännande” timmar framför oss med besök på statoil och en låååååång promenad till terminalen.

Fortsättning följer…
/Kim Viktor

4 svar till “Stockholmare ute på saltstänkt vatten”

1. nämen! gjorde samma resa för cirka 4 månader sedan fast vi stannade i fredrikshamn och bodde på scandic i hamnen. så det finns några snabbspolade filmer från det 🙂