Kategori: Färjor

  • Till Tallinn i medvind

    Nytt år och nya resor! Årets första resa gick av stapeln redan den 2 januari, då det blev en kryssning med Romantika till Tallinn. Premiärresan för mig med Romantika, vilket det även var för Mats Östman som följde med som medpassagerare (inte fripassagerare). Incheckningen gick som vanligt smidigt i automaterna.

  • Englandsbåten blev kortvarig i Kapellskär

    Det var i slutet av september som Englandsbåten Sirena Seaways gjorde sin sista tur mellan Esbjerg och Harwich. Hon flyttades sedan direkt till Kapellskär-Paldiski linjen. Men nu har fartyget gjort sitt även här, från och med imorgon ersätts hon av Liverpool Seaways (som hittills har varit uthyrd till Navirail). Med det nya fartyget ökas fraktkapaciteten,…

  • Farväl Sea Wind

    Det var under våren 1989 som Sea Wind började sin karriär här i Stockholm. Sedan dess (alltså i 25 år!) har hon trafikerat Åbo-linjen. Men p.g.a. svaveldirektivet som träder i kraft till årsskiftet har Tallink beslutat att flytta fartyget till Helsingfors-Tallinn, där hon ska fungera som fraktfärja. Det är som fraktfärja hon tillbringade sin sista…

  • Julmarknadskryssning till Gdańsk del 2

    Fortsättning på reportaget från Scandinavia. Taxin kom fram till terminalen 20 minuter efter att vi hade lämnat gamla stan. Vi tackade vår guide för en trevlig dag och begav oss mot incheckningsdiskarna för att på nytt checka in. (Trots att man är kryssningsresenär måste man checka in både på ut- och hemresan).

  • Julmarknadskryssning till Gdańsk del 1

    Eftersom det har gått rykten under den senaste tiden att Polferries M/S Scandinavia sjunger på sin sista vers i Östersjön, planerade jag tillsammans med Scandinaviaexperten Stefan A en kryssning med den gamla damen. Kryssningen ägde rum under andra adventshelgen. Vi hade bokat en av de fyra lyxhytterna ombord, 8003 på styrbordssida.

  • Två systrar och en gröngöling, del 3 Mariella

    Från Västra hamnen tog jag en promenad på trekvart till Södra hamnen.

  • Två systrar och en gröngöling, del 2 Star

    Här kommer fortsättningen från resan med SPL Princess Anastasia. Jag går ut på däck för att beskåda inseglingen till Tallinn.

  • I höstmörker till Åbo

    Det var ett tag sen jag (eller Jesper) uppdaterade på bloggen. Men nu har jag äntligen fått lite tid mellan tentorna för att skriva ett litet reportage. Tisdagen den 21 oktober så åkte jag tillsammans med landgångarvännen Stefan A till Åbo med Galaxy. Jag kom ner till Värtahamnen i det becksvarta mörkret.

  • Pearl Seaways Köpenhamn-Oslo del 3

    Så kommer äntligen sista delen från DFDS-kryssningen. Nästa morgon klockan 8 vaknade man av den vänliga danska rösten i högtalarna. Vi gick ut och upptäckte att vi redan hade kommit en bit in i Öresund.

  • Pearl Seaways Köpenhamn-Oslo t/r del 2

    Nästa morgon vaknade man upp till ett mulet väder i Oslofjorden.